AKTUALNOŚCIMiastoPowiatSportRozrywka i kulturaNaukaTurystykaNa SygnaleKącik PrasowyPrzetargi i komunikatyWybory

W 3,5 godziny nad morze?

Kącik Prasowy

Według informacji opublikowanych przez Główną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w 2028 roku drogę ekspresową S11 ze Śląska do Kołobrzegu będzie można pokonać w niewiele ponad 5 godzin. To oznacza, że czas przejazdu z Ostrowa nad morze skróci się do około 3,5 godziny. Szkopuł w tym, że potrzeba na to 15 miliardów złotych, których na razie nie ma.

REKLAMA

Droga ekspresowa S11 połączy Pomorze Środkowe przez Poznań z aglomeracją Śląską. Będzie miała ponad 600 km długości, z czego obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad 120 km, kolejne 32 km jest w realizacji, a 48 km w przetargu. W przygotowaniu jest także ponad 400 km trasy, by po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz zapewnieniu finansowania, można było przystąpić do dalszego kroku czyli ogłoszenia przetargów na realizację. Oddanie do użytku ostatnich odcinków byłoby możliwe w 2028 roku. W przyszłości pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na skrzyżowaniu z A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz.

Korzyści z S11 dla dużych i małych
Realizacja całej trasy usprawni komunikację nie tylko pomiędzy Pomorzem Środkowym, a aglomeracją Śląską ale również w obrębie województw. To nie tylko połącznie drogą szybkiego ruchu takich miast jak Kołobrzeg, Koszalin, Piła, Poznań, Ostrów Wielkopolski i terenu aglomeracji Śląskiej. To także wyprowadzenie ruchu tranzytowego z mniejszych miast, a także poprawa bezpieczeństwa ruchu. Łączny koszt obecnie realizowanych odcinków to blisko 900 mln zł, a planowanych do realizacji, które obecnie nie mieszczą się w limicie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, sięga 15 mld zł. W tej kwocie są wszelkie wydatki związane z przygotowaniem i realizacją inwestycji. Przypomnijmy, że przygotowanie realizacji każdej inwestycji wymaga przeprowadzenia prac projektowych, uzyskania stosownych decyzji i zapewnienia finansowania. Dopiero wtedy można ogłaszać przetarg na wyłonienie wykonawcy.

Jak wygląda stan realizacji drogi w poszczególnych województwach?

Województwo zachodniopomorskie
W minionym roku oddano do użytku wspólny odcinek S6 i S11 pomiędzy Kołobrzegiem a Koszalinem wraz z węzłem Bielice oraz obwodnicę Szczecinka w ciągu S11. Tym samym pierwsze 47 kilometrów tej trasy w woj. zachodniopomorskim już funkcjonuje. Do realizacji pozostały jeszcze około 72 kilometry, czyli odcinki łączące węzeł Bielice pod Koszalinem z obwodnicą Szczecinka. W listopadzie 2019 r. wybrano najkorzystniejsze oferty w przetargu na trzy odcinki realizacyjne pomiędzy Koszalinem a Bobolicami, których łączna długość wynosi blisko 48 km. Dokumentacja przetargowa jest weryfikowana przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jednocześnie Sąd Okręgowy w Warszawie rozpatruje skargę jednego z wykonawców na werdykt Krajowej Izby Odwoławczej po odrzuceniu ofert na dwa odcinki trasy. Po zakończeniu procedur kontrolnych i odwoławczych zostanie podpisana umowa z wykonawcami, a kierowcy będą mogli skorzystać z trasy najpóźniej wiosną 2024 roku.
24-kilometrowy odcinek od Bobolic do Szczecinka, tak jak większość S11 w kierunku Śląska, jest na etapie przygotowawczym i nie posiada jeszcze zapewnionych środków na realizację. Jest decyzja środowiskowa, a projektanci pracują nad koncepcją programową oraz projektem budowlanym, co pozwoli w przyszłym roku złożyć wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
 
Województwo wielkopolskie
Kierowcy korzystają z pięciu fragmentów S11, dwóch w okolicy Poznania wyprowadzających ruch na północ i południe od A2 (pomiędzy węzłami Poznań Północ i Poznań Zachód oraz od Poznań Krzesiny do Kórnik Południe) oraz trzech obwodnic: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna (I etap). To łącznie blisko 76 km trasy. W realizacji jest II etap obwodnicy Kępna, czyli odcinek trasy S11 o długości blisko 7 km wyprowadzający ruch na południe od skrzyżowania z S8. Kierowcy skorzystają z niego jesienią przyszłego roku.
Pozostałe ponad 270 km S11 od granicy województwa zachodniopomorskiego i wielkopolskiego do końca obwodnicy Kępna jest na etapie opracowywania. Od 2018 roku trwa proces przygotowawczy, a zadaniem biur projektowych jest wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) oraz koncepcji programowych (KP). W ubiegłym roku odbyły się spotkania informacyjne z mieszkańcami terenów, przez które przechodzą możliwe warianty przebiegu przyszłej S11. Ten rok i przyszły to czas na składanie wniosków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego ustali przebieg przyszłej drogi ekspresowej. Dopiero wtedy, mając zapewnione finansowanie inwestycji, będzie można ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawców inwestycji w trybie „Projektuj i buduj”.
 
Województwo opolskie
W maju 2019 roku podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Olesna, czyli blisko 25-kilometrowej trasy od okolic Kluczborka do granicy województw opolskiego i śląskiego. Wykonawca tej inwestycji opracowuje obecnie dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o wydanie decyzji ZRID. Prace w terenie rozpoczną się po uzyskaniu tej decyzji, a kierowcy nową trasą pojadą pod koniec 2022 roku.
W przygotowaniu jest odcinek od końca budowanej obecnie obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna. W listopadzie 2019 r. złożono do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Opolu wniosek o wydanie DŚU. Wydana decyzja ostatecznie zatwierdzi przebieg drogi ekspresowej S11 na blisko 46-kilometrowym odcinku. Tak jak w przypadku odcinków S11 na terenie woj. wielkopolskiego dalsze działania będzie można podjąć po uzyskaniu DŚU i zapewnieniu finansowania.
 
Województwo śląskie
Ponad 61-kilometrowy odcinek S11, od granicy z woj. opolskim do węzła Piekary Śląskie na skrzyżowaniu z autostradą A1, jest w trakcie opracowywania STEŚ i materiałów do wniosku o uzyskanie DŚU. Prace toczą się od października 2018 roku, a w ubiegłym roku przeprowadzono spotkania informacyjne z przedstawicielami samorządów terytorialnych oraz społeczeństwem na terenach, przez które przebiegają możliwe warianty. Jesienią br. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach ma trafić wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Po uzyskaniu DŚU, która zatwierdzi lokalizację i podstawowe rozwiązania techniczne projektowanej trasy, a także zapewnieniu finansowania, będzie można prowadzić dalsze działania.

Mapę stanu zaawansowania prac obejrzeć można TUTAJ.

 

Źródło: GDDKiA

REKLAMA
Darek Potasznik

Udostępnij:


Komentarze

Brak komentarzy...

Zostaw komentarz


POLECANE FIRMY

AKTUALNOŚCI

KALENDARZ WYDARZEŃ

21
Piątek
Luty 2020
Luty
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
2728293031
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
1
imieniny:
Eleonory, Lenki, Kiejstuta