AKTUALNOŚCIPowiatGm. Ostrów WlkpGm. RaszkówGm. OdolanówGm. SośnieGm. PrzygodziceGm. SieroszewiceGm. Nowe Skalmierzyce

Bez przełomu w sprawie Kolei Dużych Prędkości

Powiat

Zwołane na wniosek prezydent Ostrowa Wielkopolskiego Nadzwyczajne Posiedzenie Rady Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej nie przyniosło przełomu w sprawie Kolei Dużych Prędkości mających przechodzić przez teren Aglomeracji.

We wtorek 25 lutego odbyło się w Ostrowie II Nadzwyczajne Posiedzenie Rady Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej. Przedstawiciele poszczególnych samorządów wchodzących w skład AKO przedstawili swoje stanowiska. Samorządowcy z powiatu ostrowskiego z prezydent Beatą Klimek na czele opowiadali się za powrotem do pierwotnej koncepcji "Igreka" zakładającej lokalizację węzła Kolei Dużych Prędkości na terenie Aglomeracji. Z kolei samorządowcy z Kalisza i okolic z prezydentem Krystianem Kinastowskim przedstawiali argumenty przemawiające za nową koncepcją.

Przełomu nie przyniosła przerwa w obradach, w czasie której spotkał się Zarząd AKO. Ostatecznie więc postanowiono przerwać posiedzenie i spotkać się ponownie na początku marca by po zasięgnięciu opinii ekspertów podjąć się wypracowania wspólnego stanowiska.

Przypomnijmy, że opracowana kilka lat temu koncepca "Igreka" zakładała uruchomienie w Polsce Kolei Dużych Prędkości w trójkcie Łódź - Poznań - Wrocław z węzłem w okolicach Nowych Skalmierzyc. Projekt ten zakładał budowę nowych torowisk umożliwiających podróżowanie z prędkością 360 km/h.

Nowa koncepcja opiera się na połączeniu szybkimi liniami całej Polski z planowanym między Łodzią a Warszawą Centralnym Portem Komunikacyjnym. W dużej mierze bazuje ona na modernizacji istniejących torowisk, tak by umożliwić podróżowanie z prędkością do 260 km/h. Według niej zarówno z Kalisza, jak i z Ostrowa możnaby w miarę szybko dotrzeć do Łodzi, CPK, czy Warszawy, ale w kierunku Poznania ułatwia komunikację tylko mieszkańcom Kalisza, zaś w kierunku Wrocławia w ogóle nie przewiduje szybkiego transportu. Padają argumenty, że tradycyjna kolej będzie kursować "po staremu", więc nikt nic nie straci.Jednak nie można wykluczyć, że w przypadku uruchomienia szybkich połączeń między Kaliszem i Poznaniem ograniczona zostanie liczba tradycyjnych połączeń między Poznaniem i Ostrowem.

Można niestety odnieść wrażenie, że mozolnie budowana współpraca w ramach AKO między Kaliszem i Ostrowem właśnie zostaje wystawiona na ciężką próbę. Warto zatem przypomnieć ile korzyści przyniosła obu miastom współpraca, choćby dzięki środkom pozyskanym w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Powrót do wewnętrznej rywalizacji obu ośrodków sprawi, że przegranymi będziemy wszyscy.

REKLAMA
Darek Potasznik

Udostępnij:


Komentarze

Brak komentarzy...

Zostaw komentarz


POLECANE FIRMY

AKTUALNOŚCI

KALENDARZ WYDARZEŃ

30
Sobota
Maj 2020
Maj
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
27282930
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
imieniny:
Ferdynanda, Gryzeldy, Zyndrama