REKLAMA
AKTUALNOŚCIMiastoPowiatSportRozrywka i kulturaNaukaTurystykaNa SygnaleKącik PrasowyPrzetargi i komunikatyWybory

Ekosystem parkingowy według Rafała Wójcika

Miasto

Kandydat na radnego – Rafał Wójcik przedstawił propozycję rozwiązania problemów z parkowaniem aut w centrum Ostrowa Wielkopolskiego, którą określił „ekosystemem parkingowym”.

Jak wiadomo, obecnie obowiązuje w centrum miasta Strefa Płatnego Parkowania, która w dużym stopniu reguluje kwestię parkowania aut, nie mniej jednak nie rozwiązuje ona wszystkich problemów dotyczących kierowców, którzy chcą bądź muszą pozostawić samochód w Śródmieściu. Dla osób, które muszą auto zaparkować na dłużej SPP jest zbyt droga, z kolei zwolnieni z opłat mieszkańcy Śródmieścia mogą bezpłatnie parkować nie tylko pod swoim domem, ale w całej strefie. Dużym problemem obecnej SPP jest również „jeżdżenie naokoło” w poszukiwaniu wolnego miejsca, co powoduje zwiększoną emisję spalin w ścisłym centrum miasta.

Mamy też w Ostrowie miejsca, gdzie parkowanie jest bezpłatne, ale ograniczone czasowo – jak np. pod Urzędem Miejskim, czy w rejonie ul. Ogrodowej. Tutaj jednak egzekwowanie „czasowości” jest uznaniowe, jako że brakuje systemu weryfikacji czasu postoju.

Brakuje natomiast w naszym mieście parkingów buforowych – umożliwiających osobom dojeżdżającym do centrum pozostawienie auta na dłuższy czas.

- Do sprawy parkowania w mieście należy podejść w sposób kompleksowy, a nie doraźny – mówi Rafał Wójcik – dlatego przygotowałem koncepcję, którą nazwałem „ekosystemem parkingowym”, który obejmuje wszystkie aspekty, a równocześnie jest rozwiązaniem realnym od strony finansowej.

Co proponuje R. Wójcik?

W przypadku obecnej Strefy Płatnego Parkowania „ekosystem” zakłada inteligentną strefę parkowania, polegającą na instalacji sensorów, które przesyłałyby informacje o wolnych miejscach parkingowych. Informacje te kierowca mógłby otrzymywać na swój telefon, ale byłyby one również wyświetlane na tablicach w centrum miasta. System ten mógłby również służyć do analizy ruchu na parkingach, a dodatkowo można by go rozbudować o możliwość rezerwacji miejsc parkingowych o określonej godzinie.

Parkingi czasowe, czyli rotacyjne, dla swej skuteczności wymagałyby wprowadzenia plastikowych „kart” wielokrotnego użytku, umieszczanych przez kierowcę w widocznym miejscu z zaznaczeniem godziny zaparkowania auta. Po upływie dopuszczalnego, bezpłatnego parkowania kierowca byłby zobowiązany zwolnić zajmowane miejsce. Jak podkreśla autor „ekosystemu” – rozwiązania takie są masowo stosowane i doskonale się sprawdzają w wielu miastach Europy.

Zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku, mieszkańcy Śródmieścia otrzymaliby winietki uprawniające do bezpłatnego parkowania, ale wyłącznie w określonym obrębie ulic.

I w końcu propozycja parkingów buforowych. Zważywszy na brak miejsca umożliwiającego wybudowanie jednego, czy kilku dużych parkingów, w ramach „ekosystemu parkowania” proponowane jest wprowadzenie „parkingów wirnikowych”. To stosunkowo niedrogie rozwiązanie pozwala na małej powierzchni zaparkowanie dużej liczby aut na ruchomych platformach dających możliwość parkowania piętrowego nawet do wysokości 17 metrów. Rozwiązanie takie daje możliwość kilkukrotnego zwiększenia pojemności parkingu i zalecane jest w miejscach, gdzie pozostawiamy auta na dłużej. Koszt tego typy konstrukcji jest kilkakrotnie mniejszy niż budowa tradycyjnego parkingu wielopoziomowego.

- Przedstawione rozwiązania można wdrażać etapami – podkreśla Rafał Wójcik – można również przetestować je w wariantach pilotażowym. Najważniejsze jednak by problem parkowania w Ostrowie rozwiązać w sposób kompleksowy.

Fot. muratorplus.pl

Darek Potasznik

Udostępnij:


Komentarze

Brak komentarzy...

Zostaw komentarz


POLECANE FIRMY

REKLAMA

AKTUALNOŚCI

REKLAMA

KALENDARZ WYDARZEŃ

20
Sobota
Październik 2018
Październik
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1234
imieniny:
Ireny, Kleopatry, Witalisa