AKTUALNOŚCIMiastoPowiatSportRozrywka i kulturaNaukaTurystykaNa SygnaleKącik PrasowyPrzetargi i komunikatyWybory

Przeciw mowie nienawiści w ostrowskich szkołach

Nauka

Ostrów Wielkopolski wzorem innych miast w Polsce organizuje w szkołach zajęcia mające przeciwdziałać mowie nienawiści. W organizację zajęć w szkołach podstawowych osobiście zaangażowała się prezydent Beata Klimek.

Zabójstwo prezydenta Pawła Adamowicza podczas finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy wywołało falę protestów przeciw mowie nienawiści w życiu publicznym. Stało się również impulsem dla władz samorządowych wielu miast, które zapowiedziały zorganizowanie w szkołach zajęć mających przeciwdziałać mowie nienawiści.

Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski w Radiu Kraków mówił, że „ci wszyscy, którzy się wychowują na hejcie, zaczynają się kształtować w szkołach. Tam się wyrabiają ich charaktery, ich koncepcje życiowe. Oni zaczynają pisać, wypowiadać się. Czasem bardzo głupio”.

Z kolei przeciwko organizowaniu tego typu zajęć zaprotestowali przedstawiciele stowarzyszenia Ordo Iuris: „Pod płaszczykiem walki z przemocą prezydent Warszawy chce indoktrynować dzieci w szkołach. Piszcie dzieciakom zwolnienie z tych zajęć albo zostawcie je w domu!” – napisała na Twitterze przedstawicielka stowarzyszenia Kaja Godek.

W tej sprawie już pod koniec zeszłego roku wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku. Stwierdził, że prawo rodziców do wychowania dzieci w zgodzie z własnymi przekonaniami nie jest zagrożone elementami edukacji równościowej.

Również prezydent Ostrowa Wielkopolskiego Beata Klimek wyszła z inicjatywą zorganizowania dla uczniów najstarszych klas szkół podstawowych zajęć dotyczących wpływu mowy nienawiści na życie młodych ludzi . Prezydent zadeklarowała osobisty udział w tych zajęciach, a odbyły się one m.in. w Szkole Podstawowej nr 14.

- Poprosiłam o możliwość spotkania się z wami, bo sprawy o których chcę porozmawiać są bardzo ważne dla naszej wspólnoty. Są to sprawy ważne i poważne ponieważ one będą decydowały jakie wzajemne relacje będziemy między sobą budować: w naszych domach, rodzinach, szkołach, ale i w naszym mieście i naszej ojczyźnie – mówiła ósmoklasistom B. Klimek.

W trakcie wspólnej dyskusji młodzi ludzie mieli okazję podzielić się swoimi spostrzeżeniami dotyczącymi mowy nienawiści – wspólnie zastanowić się jakie są jej przyczyny, jakie niesie ona ze sobą konsekwencje i w jaki sposób można reagować na przejawy agresji słownej, hejtu i innych zachowań, które nie powinny być akceptowane we wzajemnych relacjach.

- Chciałabym, żebyśmy sami sobie zrobili rachunek sumienia. Bo mowa nienawiści zaczyn się od prostych spraw i rozprzestrzenia się w sposób niewidoczny, zaczyna się od braku reakcji na słowa, które nie powinny mieć miejsca w przestrzeni publicznej – powiedziała prezydent miasta.

Uczestnicy zajęć wykazali się sporym zaangażowaniem, chętnie zabierając głos w dyskusji dzieląc się swoimi spostrzeżeniami, ale i zgłaszając ciekawe pomysły.

W opinii Grzegorza Stefaniaka, edukatora antydyskryminacyjnego, który od kilku lat prowadzi warsztaty antydyskryminacyjne w szkołach w Białymstoku.

– Edukacji antydyskryminacyjnej potrzebują wszyscy. Daje ona dostęp do doświadczenia, którego się często nie ma – do doświadczenia bycia w mniejszości. Daje też wiedzę, jak rozpoznawać przejawy dyskryminacji w zachowaniu ludzi wokół nas, ale i w naszym własnym zachowaniu. I przede wszystkim pokazuje co możemy zrobić w sytuacji, gdy stwierdzimy dyskryminację.

Według badań przeprowadzonych przez Fundację Batorego i Centrum Badań nad Uprzedzeniami  „Mowa nienawiści, mowa pogardy” co drugi młody Polak przyznaje się do używania mowy nienawiści wobec gejów, Romów, imigrantów lub muzułmanów, a co trzeci nienawistnie wypowiada się na temat Żydów, lesbijek i feministek.

Z badań tych wynika również, że im większy jest kontakt z mową nienawiści w otoczeniu, tym bardziej ludzie się z nią oswajają, przestają postrzegać mowę nienawiści jako poważny problem społeczny. Osoby częściej spotykające się z mową nienawiści w swoim otoczeniu będą chętniej same ją stosować. Kontakt z mową nienawiści jest szczególnie niebezpieczny w przypadku młodych ludzi, którzy stykając się z nią, deklarują większą gotowość do stosowania przemocy w życiu codziennym.

W wielu szkołach podstawą organizowanych zajęć jest podręcznik Kampanii Rady Europy Bez Nienawiści „Zakładki. Przeciwdziałanie mowie nienawiści w sieci poprzez edukację o prawach człowieka”, który zawiera 22 scenariusze zajęć i działań z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Do pracy z młodszymi dziećmi nauczyciele korzystają z publikacji „Kompasik. Edukacja na rzecz praw człowieka w pracy z dziećmi”.

REKLAMA
Darek Potasznik

Udostępnij:


Komentarze

Brak komentarzy...

Zostaw komentarz


POLECANE FIRMY

AKTUALNOŚCI

KALENDARZ WYDARZEŃ

15
Piątek
Luty 2019
Luty
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
28293031
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
123
imieniny:
Arnolda, Jowity, Georginy