AKTUALNOŚCIMiastoPowiatSportRozrywka i kulturaNaukaTurystykaNa SygnaleKącik PrasowyPrzetargi i komunikatyWybory

Tydzień Edukacji Globalnej w SP 9 /foto/

Nauka

W dniach 14-21.11.2016 w całej Polsce miał miejsce Tydzień Edukacji Globalnej. Szkoła Podstawowa nr 9 czynnie włączyła się w szereg obchodów TEG. W szkole pojawiły się plakaty, a wiele klas miało okazję uczestniczyć w zajęciach uwrażliwiających młodego człowieka na problemy globalne oraz szeroko pojętą wielokulturowość. 

Galeria zdjęć


W obchody TEG najbardziej zaangażowała się klasa 2c wraz z wychowawcą Ewą Nawrocką. W dniach 14 - 18 listopada 2016 r. wszystkie zajęcia edukacji wczesnoszkolnej przebiegały pod hasłem Tygodnia Edukacji Globalnej. Już w pierwszym dniu dzieci poznały piosenkę Majki Jeżowskiej „Kolorowe dzieci”, która towarzyszyła im przez cały tydzień.

W poniedziałek i wtorek realizowano projekt edukacyjny „Cały świat w naszej klasie” na bazie materiałów udostępnionych przez fundację Polskie Forum Migracyjne. Zajęcia poświęcone były pięciu kulturom: wietnamskiej, irakijskiej, czeczeńskiej, białoruskiej oraz somalijskiej. Obywatele tych właśnie krajów najczęściej przybywają do Polski, szukając ochrony międzynarodowej lub możliwości bezpiecznego życia.

Dzieci słuchały i czytały opowiadania o swoich rówieśnikach z tych krajów, poznawały ich tradycje, warunki życia w ojczyźnie oraz przyczyny migracji. Na mapie świata odszukiwały dalekie kraje i miasta, oglądały wyszukane w internecie zdjęcia. Ważnym elementem tych zajęć było bogacenie słownictwa dzieci o wyrażenia związane z narodowością, migracją i uchodźctwem. Podczas zajęć plastycznych uczniowie tworzyli plakaty, na których przedstawiły siebie podczas międzykulturowych zabaw.

Przez następne trzy dni pracowano i bawiono się z „Mądrymi bajkami z całego świata”, czyli projektem autorstwa Kulczyk Foundation pod szyldem „Efektu Domina”. Dzieci wysłuchały audiobooków z nagraniami tradycyjnych bajek: irakijskiej, kambodżańskiej i filipińskiej. Każda z tych bajek, oprócz treści związanych z kulturą i tradycją tych krajów, zawierała zagadnienie związane z emocjami i zachowaniami społecznymi. Rozważano takie problemy jak zazdrość, współdziałanie i empatia.

Tydzień Edukacji Globalnej dostarczył uczniom klasy 2c wielu wrażeń. Dzieci zainteresowały się odległymi kulturami i chcą nadal zdobywać o nich wiedzę. Będą miały okazję podczas codziennego słuchania czytanych przez wychowawczynię tekstów. Właśnie zakończono czytanie jednego z tomów „Neli, małej reporterki”, więc można teraz czytać kolejne bajki międzykulturowe.

W klasie 4b odbyły się zajęcia „Perspektywa globalna. Woda potrzebna do wszystkiego”. Celem zajęć było zapoznanie uczniów z problemem niedoboru wody na świecie, a także sposobami oszczędzania wody i zapobiegania kryzysowi wodnemu. Podczas zajęć uczniowie uczestniczyli w dyskusji na temat wody, grali w „kalambury”, których celem było znalezienie jak największej ilości zastosowań wody. Następnie grupy uczniów przygotowały projekty zachęcające do oszczędzania wody.

Uczniowie klas 1a i 1b wzięli udział w zajęciach „Cały świat w naszej klasie”, których celem było przybliżenie kultury i zwyczajów dzieci z innych krajów. Uczniowie pokazywali na mapie dalekie kraje i poznawali ich flagi. Na zajęciach dzieci dowiedziały się o zwyczajach i kulturze młodych Wietnamczyków oraz mogły posłuchać krótkiej bajki poświęconej tej tematyce. Na zakończenie dzieci wykonały prace plastyczne dotyczące lokalnych wietnamskich strojów.

Kolejne zajęcia z cyklu „Cały świat w naszej klasie” odbyły się w klasie 3a. Uczniowie rozmawiali o uchodźcach, którzy masowo przybywają do Europy, a także w mniejszym stopniu do naszego państwa. Zapoznali się również z położeniem geograficznym krajów, z których pochodzą nasi tego tygodniowi goście – Malezji i Iranu. Dzieci kolorowały flagi tych państw, a na koniec zajęć czekała ich niespodzianka. Studentki z Malezji i Iranu odwiedziły klasę 3a, aby podziwiać własne flagi i pozować do zdjęć. Zajęcia w klasach pierwszych, 3a i 4b przeprowadziły anglistki Agnieszka Poczta i Joanna Rossowska.

W obchody TEG idealnie wpisują się dwa projekty, które obecnie trwają w ostrowskiej „dziewiątce”. Wszystkie klasy 4-6 w tygodniu następującym po Tygodniu Edukacji Globalnej mają szansę wziąć udział w projekcie KidSpeak. Wspomniani wcześniej goście to dwie studentki pochodzące z Malezji i Iranu, które przez cały tydzień opowiadają naszym uczniom o historii, kulturze i geografii swoich państw. Koordynatorem projektu jest nauczycielka języka niemieckiego i angielskiego Ewa Mucha-Lewicka.

Drugi projekt to „Kartka urodzinowa dla Rebeki”. Jest to trwający przez cały listopad projekt, w którym uczniowie z poszczególnych klas mają szansę własnoręcznie stworzyć kartkę dla chorej na raka Portugalki – Rebeki. W akcję zaangażowały się szkoły z ponad 150 krajów, a nasi uczniowie mogą obserwować postępy zagranicznych kolegów dzięki platformie eTwinning. Koordynatorem projektu jest nauczycielka języka angielskiego Justyna Perz.

Tydzień Edukacji Globalnej dobiegł końca. Uczniowie mieli okazję wybrać się w niezapomnianą podróż w najodleglejsze zakątki świata – zmierzyć się z globalnymi problemami, jak również podziwiać różnorodność kultur. Szukali podobieństw i różnic pomiędzy rówieśnikami z innych państw, przyglądali się ich zwyczajom i porównywali je z własnymi. Uczyli się empatii wobec chorych lub żyjących w niedostatku. Z pewnością zdobyta wiedza zaowocuje w przyszłości odwagą w podejmowaniu nowych wyzwań, a być może zachęci także do egzotycznych podróży.

REKLAMA
Admin Admin

Udostępnij:


Komentarze

Brak komentarzy...

Zostaw komentarz


POLECANE FIRMY

AKTUALNOŚCI

KALENDARZ WYDARZEŃ

30
Sobota
Maj 2020
Maj
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
27282930
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
imieniny:
Ferdynanda, Gryzeldy, Zyndrama