To było niezwykłe wydarzenie. W dniu 05 czerwca 2024 roku w auli Społecznej Akademii Nauk w Ostrowie Wielkopolskim odbył się wykład audytoryjny dla słuchaczy Ostrowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku, przeprowadzony przez Krzysztofa Pławeckiego, założyciela i prezesa Zarządu Fundacji LexCultura we Wrocławiu na temat aktualnych problemów konsumenckich oraz podstawowych praw konsumenta.
Fundacja LexCultura to niezależna, pozarządowa organizacja konsumencka, która powstała w 2020 r. W krótkim czasie zyskała ogólnopolski zasięg działania i stała się liderem na obszarze edukacji konsumenckiej. Głównym celem Fundacji jest działalność poradnicza, edukacyjna, oraz prewencyjna dotycząca cyberbezpieczeństwa oraz upowszechnianie i ochrona praw konsumentów oraz użytkowników sieci.
Naszą misją jest budowanie świadomości konsumenckiej, wzmocnienie pozycji konsumentów w dynamicznie zmieniającym się świecie oraz umożliwienie im podejmowania świadomych decyzji – mówił Krzysztof Pławecki, specjalista prawa konsumenckiego, które dotyczy każdego z nas. Dążymy do tego – podkreślał - aby każdy uczestnik rynku czuł się bezpiecznie, a wszystkie transakcje zawierane były w przejrzysty i uczciwy sposób. Wierzymy, że dzięki szerokiej współpracy z różnymi organizacjami pozarządowymi uda nam się osiągnąć nasz cel.
Rdzeniem naszej aktywności – dodał - jest edukacja, a nasze działania w tym obszarze prowadzimy wśród wszystkich konsumentów, bez względu na wiek – od uczniów, poprzez studentów, osoby aktywne zawodowo, aż do seniorów. Wierzymy, że wzmacnianie świadomości konsumenckiej przyczynia się do budowania odpowiedzialnego i świadomego społeczeństwa. Rocznie przekraczamy progi ponad 1000 sal lekcyjnych i auli wykładowych. Każde zajęcia niosą za sobą nowe doświadczenia i przekonanie, że coraz więcej osób wie, jak chronić swoje prawa.
Nasze działania obejmują teren całej Polski. Dzięki doświadczeniu zdobytemu we współpracy z największymi urzędami konsumenckimi w kraju, konsultujemy projekty ustaw i angażujemy się w coraz większe inicjatywy, tworząc jednocześnie silny sektor konsumenckich organizacji pozarządowych. W trakcie swojej działalności nawiązaliśmy współpracę z blisko trzystoma placówkami oświatowymi oraz instytucjami kulturalnymi. Wspólne działania pomagają nam lepiej chronić obywateli.
Cieszę się – podkreślił – z nawiązanej współpracy z Uniwersytetem Trzeciego Wieku w Ostrowie Wielkopolskim, którą pragniemy rozwijać i pogłębiać. Doceniając liczny udział słuchaczy w zajęciach wyraził przekonanie, że dzięki temu seniorzy poznają swoje prawa i będą świadomymi Konsumentami.
W trakcie tego edukacyjnego spotkania poruszone zostały kwestie dotyczące praw Konsumentów z naciskiem na kwestie związane z zagrożeniami z jakimi mogą spotkać się seniorzy w sieci i w realnej rzeczywistości. Podczas wykładu uczestnicy poznali, m.in.:
- podstawowe prawa konsumentów dotyczące zawierania umów przez Internet (jak bezpiecznie robić zakupy w sklepie, prawo do odstąpienia od umowy, złożenia reklamacji, dochodzenia roszczeń w przypadku uszkodzonej przesyłki, jak nie dać się reklamować);
- prawa i obowiązki przy zawieraniu kredytów i pożyczek,
- metody stosowane przez nieuczciwych sprzedawców (np. dropshipping - sprzedaż towarów przez zagranicznych przedsiębiorców za pośrednictwem polskich firm, fałszywe sklepy internetowe);
- techniki manipulacyjne na pokazach – jak nie dać się oszukać?
- jak skutecznie zareklamować wadliwy towar,
- reguły bezpiecznego korzystania z subskrypcji, a także najczęstsze pułapki zastawiane na subskrybentów;
- rodzaje oszustw stosowanych przez przedsiębiorców na platformach społecznościowych; - zasady dokonywania bezpiecznych płatności w Internecie; - najczęstsze oszustwa na platformach społecznościowych;
- popularne ostatnio kryptoreklamy przekazywane przez internetowych "influencerów";
Uczestnicy zajęć z dużym zaciekawieniem wysłuchali przedstawionych przez prelegenta przykładów oszustw w sklepach. Uczuleni zostali na oszustwa telekomunikacyjne. Poznali prawo do reklamacji i gwarancji. Otrzymali odpowiedź, jak reagować na przesyłki kurierskie. Dzięki wizualnemu przekazowi wzbogacającemu wykład uczestnicy mogli zobaczyć "na żywo" jak wyglądają fałszywe sklepy internetowe lub reklamy wprowadzające w błąd. Zapoznali się z techniką zastrzegania numeru PESEL i ustalania ważności dowodu osobistego.
Seniorzy zostali poinformowani, gdzie szukać pomocy w takich przypadkach. W tym miejscu poznali rolę Rzecznika Konsumentów oraz sposób korzystania z Infolinii Konsumenckiej.
Prowadzący wykład Krzysztof Pławecki zachęcił obecnych na zajęciach do śledzenia strony internetowej Fundacji www.lexcultura.pl, na której można znaleźć wiele ciekawych informacji o działalności Fundacji, w tym o zmianach przepisów prawa konsumenckiego oraz przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym przedsiębiorców. Ponadto o prowadzonych przez Fundację projektach mających na celu podnoszenie świadomości oraz wzmocnienie wiedzy o prawach konsumenta wśród mieszkańców naszego kraju.
Wykład, z zastosowaniem niezwykle ciekawej formy przekazu poprzez słowo i obraz spotkał się z pozytywnym odbiorem słuchaczy, pobudził do myślenia i refleksji. Stał się godnym uwagi źródłem wiedzy o istotnych dla starszych problemach, ważnych w ich codziennym życiu.
Konsekwencją dużego zainteresowania wykładem była ożywiona dyskusja, w której głos zabrało kilkunastu uczestników tego edukacyjnego spotkania, zadając pytania i dzieląc się wieloma przykładami oszustw, z jakimi się spotkali. Takie pogłębienie tematów poruszanych podczas zajęć tego dnia w auli Społecznej Akademii Nauk było dla obu stron niezwykle cenne.
Podczas wykładu serwowano kawę i słodkości ufundowane przez Urząd Marszałkowski.
Prezes OUTW Aleksandra Biegańska podziękowała Krzysztofowi Pławeckiemu za interesujące spotkanie edukacyjne, za piękną polszczyznę i znakomity kontakt ze słuchaczami ostrowskiego uniwersytetu, wysoko ceniącymi sobie bogaty w swej treści i wymowie wykład. Wyraziła przekonanie, że dzięki temu ostrowscy seniorzy będą mogli szybciej i lepiej reagować na pojawiające się nieuczciwe praktyki rynkowe. Zaapelowała o kontynuowanie i rozwijanie współpracy z Fundacją LexCultura w przyszłości.
Autor tekstu – Kazimierz Nawrocki
Zdjęcia – Adam Ulichnowski
Komentarze
Zostaw komentarz